Translate

środa, 11 stycznia 2017

Łączniczki. Wspomnienia z Powstania Warszawskiego

# Warsaw Uprising, #PowstanieWarszawskie, #AK, #Polishbooks,  #Polishbiographies,  #Polishhistory,

Jakiś czas temu przeczytałam "Łączniczki. Wspomnienia z Powstania Warszawskiego" autorstwa Marii Fredro-Bonieckiej i Wiktora Krajewskiego. Książka wydana przez Wydawnictwo WAB w 2015 roku.

Na okładce widnieje fotografia młodej dziewczyny. Przywodzi mi
na myśl stare fotografie z babcinego albumu. 

Książka ta to zapis wspomnień 9 kobiet - łączniczek z Powstania Warszawskiego. Czytając losy poszczególnych pań miałam wrażenie jakbym znajdowała się tuż obok nich w czasach opisywanej przez nich jakże trudnej młodości - tak realistyczne były ich wyznania.

Kiedyś oglądałam film dokumentalny o Powstaniu Warszawskim
i występowała tam jedna z bohaterek tej książki. Była to Pani Wanda Traczyk-Stawska pseudonim "Pączek". Jej wspomnienia są ciągle żywe w mojej pamięci. Dzięki tej publikacji mogłam je sobie jeszcze raz przypomnieć. Gdy zaczęło się Powstanie była nastolatką. Zajmowała się m.in. dostarczaniem do rąk własnych zawiadomień
o wyrokach śmierci wydanych przez AK na m.in. szmalcowników. Jeśli osoba skazana zmieniła swoje postępowanie, wtedy darowano jej życie. 

Dlaczego warto sięgnąć po tę książkę?

Znajdziecie w niej wzruszenia, tragedie, nagłe zwroty akcji i nieznane fakty historyczne. 

Jestem dumna, że kiedyś znalazły się tak dzielne osoby, które zaryzykowały swoje młode życie byśmy dziś mogli żyć w wolnej Polsce. Zapominamy, że pokój nie jest dany raz na zawsze. Pozostaje pytanie co my byśmy zrobili gdyby ta historia się powtórzyła...

Link do mojej opinii na http://lubimyczytac.pl/ksiazka/256945/laczniczki-wspomnienia-z-powstania-warszawskiego/opinia/38199595#opinia38199595





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz